lørdag, september 15, 2012

Oprydning, planer og 'chili sin carne'


Det var regnvejr en del af dagen i går, og jeg gav mig til at rydde op i gamle bunker med papirer, udklip og billeder - noget jeg alt for sjældent får gjort, men det var hyggeligt. Og så faldt jeg for fristelsen til at købe Ken Folletts 'Verdens vinter', der er på tilbud i Netto i dag og i morgen. Aftenen sluttede med Vild med dans og denne lækre ret fra Karolines køkken: Chili sin carne, som er den vegetariske udgave af chili con carne.

I dag skal jeg være sammen med to veninder og i morgen med Bella.


Chili sin carne:
2 spsk smør
2 hakkede rødløg (ca. 150 g)
2 finthakkede fed hvidløg
1 aubergine i små tern (ca. 300 g)
2 dåser bønnemix (jeg lod den ene være chilibønner)
1 dåse hakkede tomater
1 tsk chilipulver
2 tsk spidskommen
½ tsk sukker
2 tsk groft salt
friskkværnet peber
2 dl vand
1 rød peberfrugt i grove tern (ca. 200 g)
1 gul peberfrugt i grove tern (ca. 200 g)

250 g hytteost med grillet peberfrugt 3,5%
1 dl grofthakkede friske korianderblade

Varm fedtstoffet i en stor, tykbundet gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits løg, hvidløg og auberginer i ca. 2 min. Tilsæt bønner, tomat, chili, spidskommen, sukker, salt, peber og vand. Kog retten ved svag varme og under låg i ca. 15. min. - rør af og til. Tilsæt peberfrugt og kog i yderligere 3 min. Smag til.