fredag, februar 23, 2007

Jamen, sådan ser vi ud

Det må være i orden at bruge noget af sin bonusfridag på at surfe lidt - og blive bekræftet i, at skønhed ikke har nogen aldersgrænse!

Der bliver talt meget om anti-aging for tiden. Nu har kosmetikproducenten Dove lanceret en pro-age serie med sloganet because beauty has no age limit, og den tilhørende kampagne er interessant. Annoncerne og reklamevideoerne viser kvinder over 50 – virkelige, ikke-professionelle modeller i alle tænkelige varianter med og ikke mindst uden tøj og i varierende størrelse og pragt. Det er befriende at se alle de forskellige udgaver af ældre kvinders kroppe.

I de sidste tre år har Dove finansieret en verdensomspændende undersøgelse af ældningsprocessen og ældre kvinders syn på den. Undersøgelsen viser blandt andet, at:

  • 57 procent af kvinderne mellem 50 og 64 år mener, at kvinder oftere forsøger at skjule, at de er blevet ældre, end de fejrer det.


  • 91 procent mener, at medierne og reklameindustrien er for dårlige til at vise realistiske billeder af kvinder over 50.


  • 75 procent mener, at annoncer for anti-aging viser urealistiske billeder af kvinder over 50 år, der bruger produkterne.
Hele rapporten ligger her som pdf, og orker man ikke at læse den, er her et glimrende sammendrag i artikelform med citater fra et par af modellerne.

Selvfølgelig er pro-age serien skabt for at tjene penge. Skidt med det. Det er prisværdigt, at et kommercielt foretagende vover at skille sig ud fra mængden og opfordre os til at se realistisk på vores kroppe. Kampagnen er et skub til hele vores kultur i den rigtige retning, og måske ender det engang med, at vi accepterer de forandringer, der følger med at tiden går, og vi bliver ældre.

Se videoerne her, og billederne her – hvis du tør! Meget typisk beklager Dove, at det ikke har været muligt at bringe dem i TV. Det er åbenbart for stærk kost.

P.S. Alle billederne er taget af den berømte portrætfotograf Annie Leibovitz, og ingen af dem er retoucheret.