lørdag, oktober 17, 2009

De barnlige glæder

Jeg kan huske tilbage til jeg var godt fire år. Ikke helt tydeligt, men nærmest i glimt af oplevelser fyldt med glæde - eller fx af angst for mørket om natten. Et af de minder, der står tydeligt for mig, var de gaver jeg fik af en af mine forældres venner, hver gang han kom på besøg. Han kunne fx have smukke påklædningsdukker med, eller en malebog.

Lige så tydeligt husker jeg dengang min mor sagde til ham, at han da virkelig ikke skulle komme med gaver til mig - det var alt for meget ... Jeg husker skuffelsen næste gang han kom uden påklædningsdukker, og hvad han ellers havde fundet på, der begejstrede et lille pigehjerte. Han var god til at finde på, og det havde aldrig været slik, han kom med, men små, gennemtænkte gaver, jeg havde glæde af i lang tid. Jeg kan også huske dejlige gaver fra min moster - hun havde også sans for, hvad et pigehjerte bankede for. Hun gav mig engang et spil kort i miniformat, der var så smukt, at kortene lå fremme i mindst 20 år. Gad vide om jeg ikke stadig har dem et sted.

Ak ja, jeg kan blive meget nostalgisk ind imellem. Hvor langt tilbage kan du huske?