tirsdag, september 07, 2010

Den hjemlige maskinpark

Køkkenredskab
Da jeg var barn, havde min mor hver søndag gang i Römertopfen eller trykkogeren. Jeg havde især stor respekt for trykkogeren, der stod og hvæsede, og som skulle køles af i koldt vand i køkkenvasken bagefter. Nu er det igen blevet moderne at lave mad med de to redskaber. Jeg har min mors smukke Römertopf stående, men jeg bruger den ikke. Måske skulle jeg skrive: 'Den bruger jeg heller ikke ...'

Hvor mange køkkenmaskiner kan man have i et almindeligt køkken? Jeg har kun en blender, en elmixer og en saftpresser, men mange har også en foodprocessor, og nu kan man få et skrummel, der hedder Tefal Actifry til den nette sum af 2.000 kr. - den kan stege maden, så man nedsætter brugen af fedtstof. Ja, der er vist ingen ende på, hvad man kunne anskaffe sig til maskinparken - men jeg gad vide om alle disse apparater bliver brugt.