tirsdag, maj 07, 2013

Arboretet i Hørsholm


I efteråret blev jeg opmærksom på Arboretet i Hørsholm. Det er en skov eller park med 2.000 forskellige træer og buske grundlagt på en bar mark i 1936. Jeg tror aldrig, jeg har set noget så smukt - og nu har jeg været der igen. Her er de mest fantastiske træer, der hører hjemme rundt omkring i verden, men flest fra Kina, Japan og Nordamerika, og de har det til fælles, at de kan gro under vores himmelstrøg. Arboretet er en del af Skov- og Landskab under Københavns Universitet og bruges bl.a. til studiebrug og forskning. Ved indgangen er der bruchurer om planterne, men hvert træ og busk er også mærket op. Der er turforslag med anvisning af, hvor man finder de forskellige træer og buske. Fem gange om året er der rundvisning, men man også bare gå rundt på egen hånd. Her er blandt andet egetræer, som er podninger eller frøplanter af berømte gamle egetræer.

Lørdag den 18/5 kl. 13 er der rundvisning næste gang, og alle kan bare møde op. Det må jeg opleve ...