onsdag, august 15, 2018

Udstilling og min nye morgenmad

Kunstmuseet Arken får den 1. september en ny og spændende udstilling af van Goghs værker med fokus på forholdet mellem kunst, menneske, natur og religion. Det er lige noget for vores Oplevelsesgruppe i november, og jeg glæder mig.

For et års tid siden fortalte en ven mig om en grøn energigrød, han var begyndt at spise til morgenmad, fordi han havde læst om betydningen af de gode bakterier for vores helbred. Det fik mig til at finde flere videoer på YouTube med grødens 'opfinder', som viste sig at være Oluf Borbye Pedersen, professor og verdenskendt for sin forskning i tarmbakterier og medforfatter til kogebogen 'Tarme i topform'. Den har nu fået en æresplads i min bogreol. Der er inden for det seneste par år udgivet en række andre bøger om tarmfloraens betydning for vores helbredstilstand, og der ligger et utal af spændende artikler om emnet på nettet.



Her er opskriften på den sunde morgengrød - det hele får en tur i foodprocessoren:

3 håndfulde spinat

3 buketter broccoli

Revet ingefær (2-3 centimeter)

Saften af 1/2 citron

1 håndfuld persille

1 ark noritang

1/2 æble

1/2 kiwi

1/2 avocado

En stængel blegselleri

½ kop urtethe (vi bruger lakridspulver og vand)

5 valnødder

Blåbær til pynt