søndag, oktober 21, 2018

Vandretur i Helsingborg

F or et par dage siden tog vi en tur til Helsingborg og udforskede lidt af byen til fods. Da jeg var barn, var jeg flere gange i Helsingborg med min mor for at købe kaffe, nødder og kakao. Men siden dengang har jeg kun kørt gennem byen for at besøge bl.a. Tropikariet, Sofiero og frilandsmuseet Fredriksdal.

Helsingborg er en dejlig by at vandre rundt i! Og jeg nød langsomheden ved at gå og ikke køre. Men ser mange flere detaljer som fx de velbevarede gamle huse med fine messingskilte, der fortæller om husenes historie. Det røde hus herunder er fra 1641 og hedder Jacob Hansens Hus.

Vi gik blandt andet gennem Kullagatan, som måske er den mest spændende shoppinggade i byen, og videre ad mange andre hyggelige gader. Frokosten fik vi på en græsk restaurant, hvor vi kunne sidde ude i solskin og spise.

Her er det byens rådhus og statuen af feltmarskal Magnus Stenbock (1665-1717).