onsdag, september 18, 2019

Grævling, ny bog m.m

Da vi kom hjem klokken 22 i går, og jeg fyldte foder op til fuglene, opdagede jeg pludselig, at der var en grævling lige ved siden af mig. Den  havde nær skræmt livet af mig - og af Hannibal.  Det er først gang, jeg er så tæt på sådan et dyr. Den fjernede sig  kun langsomt, og jeg nåede lige at tænke på den gamle historie om, at de bider :-) Men det er vist bare en skrøne. 

Det er ikke fordi jeg specielt interesserer mig for astrofysik. Men kunstmuseet Louisiana havde et spændende arrangement i går, der hed 'Er der liv derude?' med astrofysikeren Anja C. Andersen og videnskabsjournalist Gunver Lystbæk Vestergård. I indbydelsen kan man læse, at det er meget lidt sandsynligt, at vi er den eneste livsform i universet, når der findes 40 milliarder jordlignende planeter blot i Mælkevejen, vores egen galakse. Det ville jeg gerne høre om, og jeg blev bestemt ikke skuffet.  

Jeg er ved at læse en bog, som jeg næsten ikke kan slippe, Mikael Niemis 'At koge bjørn'. Han skriver formidabelt godt, og historien er så anderledes og spændende.  Det er en slags krimi fra det nordligste Sverige, en historisk roman og detektivfortælling om ondskab, kulturkonflikter og en  vækkelsespræst fra 1800-tallet. 

    Mikael Niemi slog for alvor igennem for 19 år siden med ’Populærmusik fra Vittula’, og han har vundet flere priser.  



Og lidt flere billeder fra Louisiana i går: