søndag, oktober 27, 2019

Guidet tur i Arboretet

I  dag har jeg været på en guidet tur i Arboretet i Hørsholm. Jeg har besøgt det mange gange, men har aldrig før deltaget i en rundvisning.  I dag var temaet flotte høstfarver og sjove frugter. 

  Arboretet har cirka 2.000 forskelige træer og buske, men  over 8.500 planter, som er registreret i en fælles database.  

     Rundvisningen var en stor oplevelse! Vi var cirka 70 mennesker og hørte om træer fra hele verden.  Vi blev delt i to hold, fordi vi var så mange, og vores guide var professor Erik Kjær. Han er den fødte turguide, vidende og begejstret  for sit fag. Selv om jeg skrev noter, ved jeg knapt, hvad jeg skal fortælle. Af nåletræer er kun taks, løn og skovfyr hjemmehørende i Danmark.  

   Vi hørte om, hvorfor træers og buskes blade skifter farve om efteråret. Om en modig iransk lind, som stadig har helt grønne blade. Om ginkgo biloba, tempeltræet, som var her, da dinosaurerne gik rundt. Om at 70 procent kulstofbinding skal opnås blandt andet ved at plante en masse skov af fx valnøddearter. 

Der afholdes løbende guidede rundvisninger i Arboretet, hvor forskere, medarbejdere eller studerende fortæller om deres forskning og de spændende træer i samlingen. Rundvisningerne er gratis og tilmelding er ikke nødvendig. 

    De første træer blev plantet i 1936, og de ældste træer er over 80 år. Man kan finde træer fra 1934, fordi de begyndte deres liv i Forstbotanisk Have i Charlottenlund. Det er en 100 år ældre forløber for Arboretet i Hørsholm, som absolut også er et besøg værd.

På det øverste billede er det japanske glasbær.

Et af de mærkeligste træer, jeg har set - en korkelm …