torsdag, juli 08, 2021

Sommerpause

Blogland holder ferie, og det er nok meget godt, at vi også holder lidt pauser. Jeg holder pause resten af juli.

Jeg er meget optaget af naturen, og af at vi passer godt på den.

Frilandsmuseet i Lyngby er et af de steder, jeg holder af at gå ture. Her dyrker man gamle kornsorter og æblesorter, holder bier og har gamle danske husdyrracer.

De sidste dage er blandt andet gået med at kigge på sommerfugle. Nu er der nemlig kommet nogle i min have - dog ikke mange. Indtil videre er her dagpåfugleøje, kejserkåbe, citronsommerfugl, tidselsommerfugl, nældens takvinge og engrandøje. Jeg er ikke god til at huske navnene, men hver gang jeg er i tvivl, prøver jeg at finde ud af, hvilken art jeg har set.

I Frederiksborg Amts Avis læste jeg for to år siden, at biologer er blevet opmærksom på, at manglen på sommerfugle kan skyldes, at fårehold spiser de blomster, hvor sommerfugle skulle have suget nektar. Det ser man fx i Heatherhill, Rågeleje. Vi får færre og færre sommerfuglearter, og af dem, der er tilbage, bliver der færre og færre individer. Nu har man lavet et forsøg, hvor man spærrer områder af, så planterne ikke bliver spist af får, og hvor der ikke må kælkes om vinteren. Forsøget skal evalueres om tre år.

Forleden dag besøgte miljøminister Lea Wermelin Heatherhill. Efter en introduktion ved borgmester Anders Gerner Frost fik ministeren fremvist projektet 'Et vingeslag for Heatherhill', der har til formål at få sjældne sommerfuglearter tilbage til det, der tidligere har været et af Danmarks bedste sommerfugleområder. Ministeren var fuld af lovord for projektet, og hun har iværksat konkurrencen 'Danmarks vildeste kommune', som 92 kommuner har tilmeldt sig.

I min have har jeg kun set omkring 20 sommerfugle i hele denne sæson. Det er så sørgeligt! Jeg har ellers adskillige sommerfuglebuske og andre blomster, som sommerfugle holder af.