søndag, august 01, 2021

Hus til salg

Jeg undrer mig over de store prisforskelle på huse i Danmark. 

Min mormors barndomshjem på Fyn er til salg. Det kan fås for bare 395.000 kroner, og det er vist det billigste hus, jeg har set til salg - og endda med 275 kvadratmeter og en kæmpestor grund på 8764 kvadratmeter. Det har min blogven Farmer gjort mig opmærksom på.

I 2013 var jeg så heldig, at Farmer viste os rundt, så vi kunne se stedet. Det havde jeg længe ønsket mig, for jeg havde gennem mange år hørt historier om min mormors barndom her med fire søskende. Den endte dog brat, da min oldefar - stationsforstanderen - døde juleaften 1901 fra kone og fem børn, hvoraf de to var ganske små.
En gammel bænk af granit, en have som ligner en urskov og et hus, man knapt kan se - det er, hvad der er tilbage af min mormors fødehjem. 'Jullerup' står der stadig på det gule murstenshus og angivelsen af mil til Bogense og Odense. En mil er en længdeenhed på 7.532,48 m. I Jullerup kunne man i 2013 købe et dejligt hus for bare 125.000 kroner, fik jeg at vide. Køreturen fra motorvejen var ubeskrivelig smuk med mange gamle bindingsværkshuse, stokroser og bølgende kornmarker.  

'Velkommen til Jullerupvej 45 i Jullerup – også kendt som den tidligere Jullerup station'

Sådan skriver ejendomsmægleren.

'Villaen har været stationsbygning i sin tid og kan blive jeres nye hjem. Huset er perfekt til tog-entusiasten, familien, parret eller håndværkeren, der ønsker sig en stor skovvilla med rig mulighed for at præge boligen. Ejendommen er opført i 1885 og har derfor en rig historie og charme, der er helt unik. Hjemmets rustikke facade, perronlamper og begroede skinner giver fornemmelsen af at have fundet et hemmeligt sted gemt lidt i naturen.

Man har her en meget stor grund med en flot skov, man tilgår sågar hjemmet ad en fin lille sti – alt dette giver virkelig fornemmelsen af at bo i skovens dybe stille ro. Indvendigt bydes der på en stor villa med mange muligheder. Her finder man den gamle billetluge. Man bydes velkommen af den fine entré, hvortil man har adgang til et toilet. Stueetagen byder på et rummeligt køkken med elementer, som fylder rummet godt ud, uden at der bliver trangt. I stueetagen er der desuden syv store stuer, hvoraf to har en hyggelig pejs – rummene har alle rigtig god plads. Derudover har stueetagen et fyrrum, og i forlængelse af dette er et opbevaringsrum. Den store førstesal har en fin gang med adgang til det ene værelse og et toilet – desuden ligger her en skøn stue med varme farver, højt til loftet og langt til døren – rummet har en dejlig atmosfære med loft til kip og bevarede træbjælker, der blot bidrager til rummets rustikke charme. Villaens beliggenhed er genial – med en placering som nævnt ovenover i et skovområde. Lidt udenfor Jullerup er man garanteret at kunne nyde tilværelsen i de idylliske naturomgivelser. Der er kun 10 minutter til Søndersø og 4 kilometer til indkøb.