lørdag, oktober 23, 2021

Syg af coronavaccination - og Fantasiens Ø

For nogle dage siden fik jeg min tredje vaccination mod corona, og det kom helt bag på mig, at jeg blev rigtig dårlig  med både kvalme, træthed, hovedpine  og smerter. Efter vaccination nummer to, var jeg kun lidt utilpas.  

Vi har set serien The North Waters fra BBC, som foregår i 1859. Et flot, ultrabarsk hvalfangerdrama, som bygger på Ian McGuires kritikerroste roman 'Nordhavet'. En militærkirurg med en traumatisk baggrund får job som skibslæge på et hvalfangerskib, og herefter går intet efter planen. Seriens billedside er noget af det smukkeste, jeg har set.

Og så har vi haft ufattelig meget regnvejr - jeg tror, det var fire dage i træk. Men så er det rart med gode tv-serier, bøger og musik.  

Billederne her er fra Fantasiens Ø. Øen ligger i en sø i en skov tæt på Hillerød, og det er et hemmelighedsfuldt sted fyldt med gode historier. Frederik VII var ikke meget for hoflivet. Han ville hellere ud i naturen og meget gerne ud og fiske. I Brede Dam lod han opføre sit private lille lystpalæ i romantisk engelsk havestil på Fantasiens Ø. Egentlig var det en halvø, men kongen fik gravet en kanal, så han og grevinde Danner kunne være i fred. Det lille slot var oprindelig 7,5 x 10 meter opført i rå kampesten. Det bestod først og fremmest af en stor hal eller spisestue, hvor loftet var udsmykket med østersskaller og flaskeskår. Desuden var der en anneksbygning med et køkken og fire soveværelser. Annekshuset blev revet ned i 1905, og den faldefærdige hovedbygning blev fjernet i 1960'erne. Man kan dog stadig se en gavl i kampesten ...