mandag, oktober 23, 2006

Jeg - en død fisk

Kun døde fisk flyder med strømmen

Udtrykket "kun døde fisk flyder med strømmen" giver 12.500 hits på Google, så det må siges at være en indarbejdet talemåde. Jeg bryder mig bare ikke om den, og jeg vil gerne slå et slag for at flyde med strømmen, eller mindre værdiladet: at følge strømmen.

At følge strømmen kræver opmærksomhed, nærvær og evnen til at kombinere sin egen opfattelse med den gængse. At følge strømmen betyder ikke at smide årerne i vandet, læne sig tilbage og håbe på det bedste, men derimod at give slip på fastlåste meninger og være lydhør over for andres. Man kunne også kalde det fleksibilitet. Eller social intelligens.

At følge strømmen betyder ikke, at man ikke har gjort sig klart, hvad man vil. Det betyder at være åben for mange andre måder at nå sine mål på. At man er indstillet på gøre noget andet, hvis det er hensigtsmæssigt, i stedet for at stå fast på sine principper. Det er en del af processen at være i stand til at give slip og samarbejde i stedet for at modarbejde.

At følge strømmen er et spørgsmål om tillid. Når tilliden ikke er til stede, er vi tilbøjelige til at klynge os til den plan, vi begyndte med. Jeg foretrækker at stole på, at åbenhed gør det nemmere at gennemføre en hvilken som helst plan.

Alle, der plejer at svømme mod strømmen, vil jeg gerne anbefale at tage en dyb indånding, klappe gællerne i og følge strømmen med åbne øjne.