mandag, oktober 30, 2006

Øjenåbner

Du lovede vi skulle hjem ... Jeg har aldrig tid til at høre radio om dagen, fordi min dag er besat med at producere radioprogrammer. Derfor sætter jeg stor pris på dr.dk, hvor man (næsten) altid kan høre det, man gik glip af, da det blev sendt. Uden den mulighed ville jeg ikke have fået Løkkegaards fra i tirsdags med Rushy Rashid at høre, og det ville have været en skam.

Det er en samtale med udgangspunkt i Rushy Rashids nye bog Du lovede, vi skulle hjem ... Her tegner hun et portræt af sine forældres generation, de første pakistanske gæstearbejdere, der forlod deres fattige landsbyer og rejste til Vesten i håb om at skabe et bedre liv for sig selv og deres familier. De troede, de kun skulle være væk i nogle få år, indtil de havde tjent nok til at bygge et hus eller åbne den forretning hjemme i Pakistan, som de havde drømt om. Men tiden gik, og det blev aldrig til noget med at vende hjem igen med børn og børnebørn.

Bogen beskriver i romanform det dilemma, den første generation af pakistanske indvandrere i Dannmark blev fanget i: hensynet til børnene, som de gerne ville sikre den bedst mulige uddannelse og fremtid, og hensynet til familien i Pakistan, der konstant skruede deres forventninger i vejret til hjælpen fra deres "rige" slægtninge i Vesten.

Rushy Rashid fortæller om, hvordan den pakistanske slægts grådighed og materielle krav til hendes forældre var med til at stavnsbinde dem til Danmark. De kunne sagtens have tjent nok til at tage hjem og bygge det hus, de drømte om hele livet - men behovet hos familien hjemme i Pakistan var umætteligt.

Jeg er nok ikke den eneste, der aldrig har tænkt på den vinkel.

Rushy Rashids bog udkommer i morgen. Den skal jeg have.

Hør udsendelsen her.