søndag, november 30, 2014

Hjemmelavede foderkugler til fuglene


I dag kastede jeg mig for første gang ud i selv at lave foderkugler til fuglene. Det var med en blanding af palmin, solsikkefrø og jordnødder, som jeg hældte i plasticglas, til de var størknet, og med en grankogle med en snor i midten, så de kan hænge på en gren. Jeg gennemtrawlede nettet for at få inspiration, og hos Marina fandt jeg denne metode. Næste gang vil jeg prøve en blanding af fedt, solsikkefrø, hampefrø, hirse, rosiner, havregryn og nødder, som man kan læse om hos Gourmethaven. Hvis nogen har erfaringer, er jeg lutter øren …

Update mandag: Helle fortæller, at vi ikke bør bruge palmin. Det engelske Society for the Protection of Birds anbefaler svine- eller oksefedt/talg, som indeholder fedtsyrer af en art, fuglene har brug for.