søndag, januar 13, 2019

En eftermiddag i Indien

Det er ikke så længe siden, jeg første gang hørte om Davids Samling. Min veninde Mette havde været på museet og roste det i høje toner, og nu har jeg set det med egne øjne. Museet ligger i Kronprinsessegade i København, og der er gratis entré - utroligt nok.

Fotografiet herover er fra 1858!

I øjeblikket er der en særudstilling, som hedder 'Under Indiens himmel' med fotografier fra det 19. århundrede. Man føres helt tilbage til fotografiets fødsel og tidligste barndom lige før 1850 op til omkring 1900. Med sin storslåede arkitektur, eksotiske landskaber og de mange forskellige folkeslag og kulturer bød Indien på fantastiske motiver med prægtige paladser, moskeer og gravmæler. Prinser, maharajaer, ministre og krigere i al deres pragt. Men også̊ et folkeliv med alt fra stenhuggere til slangetæmmere - og elefanter, der bader i Ganges.

Museet har tre permanente samlinger: Islamisk samling, Ældre europæisk samling og Nyere dansk samling.

Den islamiske samling, der i en international sammenhæng er museets vigtigste, udgøres af udsøgt kunsthåndværk fra det 7. århundrede og frem til midten af det 19. århundrede fra et område, der strækker sig fra Spanien i vest til Kina i øst og fra Usbekistan i nord til Yemen i syd.

Den ældre europæiske samling indeholder et rigt udvalg af kunst fra det 18. og 19. århundrede – møbelkunst, fransk og tysk porcelæn, dansk fajance og sølvtøj samt danske, nederlandske og franske malerier.

Den nyere danske samling består af malerier og skulpturer udført omkring 1880-1950 af danske kunstnere. For tiden vises udelukkende værker af maleren Vilhelm Hammershøi.

Jeg kan varmt anbefale et besøg! På mine ældre dage er jeg blevet meget glad for at gå på museer.