lørdag, juli 04, 2020

Botanisk Have og ny blog

Når jeg er i København, må jeg altid ind og kigge i Botanisk Have. Hvordan ser der ud denne gang? Er der noget nyt og spændende? Der har været lukket på grund af coronakrisen i godt to måneder, men haven åbnede igen sidst i maj.

I går havde jeg et par ærinder i København og skyndte mig bagefter ind for at nyde haven. Det er et af mine yndlingssteder, der er dejligt og fredfyldt på alle årstider -  og den lille butik er altid et besøg værd. 

Folk lå og tog solbad på græsplænerne, og jeg drak kaffe ved den mobile kaffebod. I søen fodrede en grønbenet rørhøne sit afkom, og de gik begge to rundt på åkandernes store blade.  

Botanisk Have er en del af Statens Naturhistoriske Museum og her er Danmarks største samling af planter - omkring 11.000 arter. Mange af Botanisk Haves planter er enten truet af udryddelse ude i verden, eller er allerede udryddet. I palmehuset er der eksotiske og sjældne planter, som vokser i forskellige tropiske og subtropiske miljøer fx kæmpe bambus, store palmer, spektakulære blomster og kødædende planter. I sommerhalvåret kan man også opleve levende sommerfugle i sommerfuglehuset.

Noget helt andet: Det viser sig, at Monsieur i al hemmelighed har oprettet en blog. Ifølge ham selv er det fordi 'det er praktisk at have et sted at opmagasinere indfald, tildragelser og fordomme.' Nu må vi se :-)