torsdag, juni 03, 2021

Bedste haveredskab og vand i haven

Mit bedste haveredskab er min Bosch universalGrasscut. Jeg købte den sidste år, og den er genial, fordi man ikke behøver at bøje sig ned så mange gange under havearbejde. Jeg bruger den til at rette kanter af med og at køre hen over selvsåede træer.  Vores have er stor - 1650 kvm, så der er mange kanter og selvsåede træer. 

I øjeblikket er haven utrolig smuk med alle rododendronbuskene i blomst.  Der er kun ét problem med dem, og det er, at de alle blomstrer på samme tidspunkt. Haven er anlagt i 1963, og vi overtog først stedet i 1993. Haven var også omkranset af almindelige grantræer, der jo bliver utrolig høje. Nu er de stort set alle blevet fældet. 

Jeg har stillet nogle små kar med vand rundt omkring i haven - det er tiltænkt insekter, men jeg har dog aldrig set nogen bruge dem andre end fuglene. Jeg kunne tænke mig at lave et lidt større, som måske også kunne gavne havens frøer. Noget i stil med billedet herunder. Er der nogen, der har gode råd?

I aften sender DR den 2. udsendelse om Søren Vesters have, og den kan jeg varmt anbefale. Der er blandt andet et spændende indslag om græsser fra Overdam Planteskole. Udsendelsen kan ses her.