onsdag, august 19, 2020

Mit Halsnæs, Kikhavn

Mit Halsnæs er også Kikhavn og den fantastisk smukke sti, Spodsbjergstien, som løber langs Kattegat fra Kikhavn til Hundested. Det er et af mine absolutte yndlingssteder at gå tur. Kikhavn er et gammelt fiskerleje fra 1700-tallet med mange velholdte, gamle gårde.

At gå en tur er for mig nærmest en form for meditation. Jeg er ude at gå så godt som hver dag året rundt. Et af de bedste steder er ved moræneklinten Spodsbjerg, som er en 30 m høj, hvor man kan kigge ud over Kattegat.

Kikhavns gamle del har de smukkeste gårde. Når man går fra Kikhavn langs med vandet mod Hundested, får man en enestående naturoplevelse. Desværre er det nærmest umuligt at gengive denne udsigt på billeder. Spodsbjergstien har en brat stigning, og man ender oppe ved Spodsbjerg Fyr. I skrænten kan man se digesvaler, ja, der bor en hel koloni i den høje moræneklint ved havet. Stokroserne og de vilde roser er vidunderlige i øjeblikket.