torsdag, januar 14, 2021

På tur i vintervejr

Vi har fået et ordentlig læs sne i Halsnæs! Jeg var ude for at ryste noget af sneen af mine rododendronbuske og af hækken - i det samme kom tre formationer af svaner flyvende lige hen over hovedet på mig. Der var et sted mellem 50 og 100 svaner. Det var ubeskrivelig smukt, og jeg ville ønske, jeg havde haft min telefon i lommen og havde kunnet tage et billede. 

Vi har været i Nivå og parkerede ved museet for at gå den smukke tur gennem rododendronparken, hvor der er et reservat for truede ord - og traveturen gik videre hen forbi Nivaagaard teglværks kæmpestore ringovn og ud til Nivå bugt strandenge. Der er et flot syn ud over Øresund og strandengen med et utal af forskellige fugle. Den lavvandede Nivå bugt og de smalle strandenge er et af de få områder langs Øresundskysten, hvor vadefugle og andre vandfugle har mulighed for at raste. Området blev fredet i 1950.