onsdag, marts 10, 2021

I Helsingør

Prægtige palæer, ydmyge bindingsværksbyggerier og gotiske stenhuse. De gamle bygninger er rammen om det moderne byliv i Helsingørs mange gader, gyder og stræder.

Jeg tror godt, jeg kunne bo her, hvis jeg en dag ikke længere skal bo på landet - jeg vender igen og igen tibage for at gå en tur gennem det gamle Helsingør.

I Helsingør er der flere huse, som blev bygget helt tilbage i 1500-tallet! Rådhuset i Stengade er fx fra 1574, står der på det - selv om det egentlig er endnu ældre, men brændte delvist ned. Den smukke bygning er i gotisk stil.
Og på den anden side af gaden ligger et hus, der er ældre, Stengade 72-74. Leyellernes Gårde står i dag som fornemme repræsentanter for den senmiddelalderlige byggeskik i Danmark. Der er usædvanligt mange gamle borgerhuse i Helsingør, for byen har været forskånet for storbrand og andre katastrofer, og husene var opført solidt af velhavende embedsmænd, købmænd og håndværkere.
Jeg ved ikke, hvor gamle husene herunder er, men jeg må altid stoppe op og nyde synet, når jeg er i Helsingør. Det var vi i mandags - nogle af billederne her er dog taget i sommer, som det kan ses.
Flere steder i byen kan man beundre de smukke træudskæringer på facaderne af de gamle, farverige købmandshuse. Huset herunder er fra år 1600.