mandag, maj 10, 2021

Fåreklipning på Frilandsmuseet

I går brugte jeg mit coronapas igen og tog en tur på Frilandsmuseet. Der var fåreklipning, og det ville jeg gerne opleve. En ung fyr klippede med håndkraft og en speciel fåreklippersaks fåret Sally, som lå helt stille imens. Hvis fåreklipperen er rolig, forplanter roen sig til fåret, fortalte han. Og bruger man en håndsaks, bliver fåret ikke skræmt af høje lyde. 

Der var mange dyrebørn, blandt andet gedekid -  og mange besøgende.  Vejret var den første rigtig varme dag i år med hele 22 grader.  

Jeg har årskort og holder meget af at komme på Frilandsmuseet på forskellige årstider. Jeg så, at der var et utal af skvalderkål og fik næsten lyst til at tage nogle med hjem. De kan jo spises. Man kan fx blande de spæde blade med spinat og bruge dem i en tærte - eller lave en pesto af skvalderkål,  olivenolie, en håndfuld nødder og lidt ost, gerne parmesan.