tirsdag, februar 09, 2010

Strindberg, go home!

Balladen om MarieMarie Krøyers liv har altid pirret min nysgerrighed, og nu er der kommet en ny udgave af Anastassia Arnolds 'Balladen om Marie'. Det er en meget smuk, illustreret bog på over 400 sider, og jeg glæder mig utroligt meget til at gå i gang med læsningen.

Biografien beskriver Marie Krøyers liv fra hun som ung kvinde har ambitioner om at blive kunstmaler, over ægteskabet med P.S. Krøyer, til det fatale kærlighedsforhold til den svenske komponist Hugo Alfvén. Bogen fortæller om Krøyers tiltagende sindssygdom og Maries sorg over ikke at kunne udtrykke sig som kunstner, fordi hun var splittet mellem rollerne som hustru, mor og kunstner. De to forelskedes drøm om et liv sammen smuldrer og forvandles til frustration, og afslutningen på ægteskabet bliver en kendsgerning, da Marie møder den svenske komponist Hugo Alfvén. Men Maries nye kærlighed udvikler sig til en passionshistorie af strindbergske dimensioner.

Berlingeren skrev, at ikke engang Strindberg kunne have udtænkt det værre. Jeg kan huske, at der for nogle år siden var en radiomontage bygget over Marie Krøyers breve, som rørte mig dybt.

Jeg har vist en passion for gamle dage, og den kan jeg da få mættet for en tid nu :-)