mandag, juni 14, 2010

På picnic med sønnike

Sophienholm
I lørdags var jeg på picnic i Sophienholms smukke park ved Bagsværd sø. Der er borde og bænke, hvor man kan sidde og nyde udsigten ud over vandet og spise sin medbragte mad. Min søn og jeg havde sat hinanden stævne i det dejligste solskin, og pludselig fik vi besøg. En masse gæs kom svømmende ind til bredden og gik i land med deres unger - jeg tror der var 100 gæs - og langsomt gik de op til os, som sad 50 meter fra vandkanten. Jeg har aldrig set noget lignende. Desværre kunne jeg ikke få alle gæssene med på ét billede. De tiggede og fik brød, og de voksne gæs holdt godt øje med os og med flokken, mens ungerne fik lov at spise. Gæs spiser ikke ost - det gør derimod gråkrager, fandt jeg ud af :-)

Over for Sophienholm ligger Marienborg, hvor alle rododendronerne blomstrer i øjeblikket. Det kan anbefales at slå et smut forbi.

Vi har været i biografen og set Erik Clausens nye film 'Frihed på prøve'. Den var virkelig underholdende og tankevækkende - socialrealisme og satire i ét. Typerne er godt ramt, og så elsker jeg Clausens replik, da landsbytossen stjæler en pose røde pølser: 'Måske er han sulten!'

Gæs
Gæs