søndag, marts 27, 2011

Som man sår


Nu har jeg sået pragtsnerler - de gror hver sommer i min entré og vokser, som var de betalt for det ved at sno sig rundt under glastaget. Pragtsnerler (Ipomoea Clarks Blue) med hjemsted i Mexico bliver flere meter høje og blomsten åbner sig om formiddagen og lukker sig om eftermiddagen. Jeg har også sået høstanemoner og valmuer - både sibiriske og lyserøde. Sidste sommer var jeg heldig at få en pose frø, da jeg stod og beundrede nogle sibiriske valmuer foran et hus. Ejeren kom straks ud og fortalte om sine blomster - og forærede mig en pose frø. Sådan kan en times travetur vise sig at blive lidt ud over det sædvanlige.

Jeg har lige fundet ud af, af en vandforstøver til strygetøj er genial, når jeg skal holde mulden fugtig omkring de nysåede frø.


Og så går jeg og glæder mig til dette smukke syn om en måneds tid. De sår sig selv og kræver ingen hjælp.

Naboens smukke have