onsdag, november 11, 2020

Botanisk Have i november

Når jeg er i København, må jeg altid ind og kigge i Botanisk Have. Hvordan ser der ud denne gang og her i november? Jeg tog en masse billeder og er især vild med et virginsk ambratræ, som stod i flammende røde farver - jeg har aldrig hørt om sådan et træ før. Det er et stort løvfældende træ, der kan blive 10-15 m højt  og stammer fra Nordamerika. 

Vejret var meget gråt, så billederne er ikke de bedste, men et af mine yndlingssteder i København er dette sted, hvor der er dejligt og fredfyldt på alle årstider 

Botanisk Have er en del af Statens Naturhistoriske Museum, og her er Danmarks største samling af planter - omkring 11.000 arter. Mange af Botanisk Haves planter er enten truet af udryddelse ude i verden, eller er allerede udryddet. I palmehuset er der eksotiske og sjældne planter, som vokser i forskellige tropiske og subtropiske miljøer fx kæmpe bambus, store palmer, spektakulære blomster og kødædende planter. I sommerhalvåret kan man også opleve levende sommerfugle i sommerfuglehuset.  

Botanisk Have er et levende museum med Danmarks største samling af levende planter. Haven blev første gang anlagt af Christian IV i 1600-tallet - dengang lå den ved det, der i dag hedder Krystalgade.