mandag, november 02, 2020

Glæden ved at gå tur

Jeg blev vænnet til at gå ture, da jeg var omkring 5 år gammel. Min far gik aftentur hver dag, og på et tidspunkt fik jeg lov at komme med. Han havde været på kontor hele dagen og trængte til at komme ud, når han kom hjem. Vores ture hører til nogle af mine lykkeligste barndomserindringer. Vi snakkede om, hvad vi så på vores vej, og jeg fik blandt andet lært en masse om stjernerne og om regnorme. Jeg fik også et lille kursus i at tælle til 10 på fransk :-)  

Det smukke vejr i går blev brugt til en tur rundt i slotsparken i Hillerød. Der var utrolig smukt med alle efterårets farver.  Vi mødte mange, der var ude at cykle, gå eller løbe. Parken har en barokhave og søer, vandløb, broer, eng og gammel løvskov. Og det vrimler med dyr. Vi så ænder, blishøns, egern, svaner og toppet lappedykker.  Slotsparken er dejlig at gå tur i, fordi der er mange forskellige slags oplevelser, og der er også en hyggelig café, Café Havehuset. 

Turen rundt om Slotssøen i Hillerød er en af mine yndlingsture.  Der er jeg nok en gang om ugen, og hver gang er der sket noget nyt i naturen.