søndag, december 06, 2020

Gevinsten ved at skrive blog

Det fører meget med sig at skrive blog - man får fx nye venner.   Da jeg for en del år siden skrev om min mormors husholdningsskole, fik jeg søde kommentarer fra en kvinde på Færøerne, som havde gået på skolen som ganske  ung.  Lige siden dengang har vi skrevet sammen. 

Jeg har to gamle håndskrevne kogebøger, min mors og min mormors. De gik begge på Suhrs Husholdningsseminarium som unge, min mormor begyndte i 1911, min mor i 1946. Det er en mærkværdig oplevelse at blade i bøgerne, fordi vores madvaner har ændret sig fuldstændig, siden de to uddannede sig til husholdningslærerinder. 

Min mormor var født i 1889 og havde allerede tidligt planer om at købe en husholdningsskole og drive den selv. Det lykkedes for hende, da Holte Husholdningsskoles tidligere ejer døde. Min mormors kogebog indeholder retter med ikke videre indbydende navne som norsk øllebrød, æggegrød, pærevælling, kødhjælper, bum (brunkål med fars) og kogt kage. 

Ud over at være husholdningslærer var min mor også vævelærer på min mormors husholdningsskole. I mit barndomshjem havde vi en kæmpe væv, som min mor vævede de smukkeste ting på.   
Billedet her er fra et af elevværelserne på husholdningsskolen - fem teenagepiger i 1963. Jeg synes, det siger meget om tidens mode - og sjovt ser det ud i dag, fordi mode så tydeligt afspejler den tid, man er i. Se frisurerne, håret skulle gerne fylde og være højt, og se den ternede, stramme nederdel, der var et must dengang. På væggene hænger en Beatles-plakat og Christel-tegninger.
Min mormor hed Wiberg, inden hun blev gift og tilføjede navnet Bille. Jutta Magdalene Wiberg var født 1. februar 1889 i Jullerup på det nordvestlige Fyn.   

En dejlig oplevelse var det, da Farmer for nogle år siden  viste os rundt i området, hvor min mormor voksede op på Jullerup Station. 

Min mormor nåede at være forstanderinde i 50 år. Den tidligere Holte Husholdningsskole er nu SputnikKollegiet, et botilbud til unge med autisme.