torsdag, december 03, 2020

Platantræer

Et af mine absolutte yndlingstræer er platantræet. Bladenes og frugternes form er utrolig smuk - også barken, som ser ud som om, den skaller af. Det skulle jeg selvfølgelig have haft et billede af og vise her.

Hos Naturstyrelsen kan man læse, at platan ikke hører hjemme i Danmark, og den art, vi planter i Danmark, hører slet ikke hjemme nogen steder. Den er sandsynligvis opstået som en krydsning mellem orientalsk platan, der er udbredt fra Indien til Østeuropa, og så en amerikansk platan.

I går havde jeg et ærinde i Lyngby, og hver gang, jeg er der, nyder jeg de mange platantræer på hovedgaden. Billedet her er fra Frederiksværk.

Jeg har købt nogle frostbeskyttelsesmåtter i Lidl til at lægge på mine potter på terrassen. De beskytter planternes rødder og er lavet af kokosfibre med latax. Jeg har ikke set sådan nogle før og håber, de virker.

Har du et yndlingstræ - eller måske flere?