fredag, februar 19, 2021

Synger bloggen på sidste vers?

Da jeg begyndte at blogge for 16 år siden, var der ikke noget, der hed Facebook i Danmark. Ville man kommunikere med mange, måtte man have en blog. Det var der mange, der fik, og man fandt hurtigt sammen i interessefællesskaber. Man mødtes også fysisk til blogtræf, og der opstod mange personlige venskaber.

Men så kom Facebook, og det hele ændrede sig. Hvor man før brugte tid på at skrive et blogindlæg og forfine designet på sin blog, så den fik et individuelt præg, fik man nu det hele serveret fikst og færdigt, og et opslag behøvede ikke være mere end et par ord. Men ud over, at det hele blev meget nemmere og sparede en masse tid, gik det personlige præg også fløjten. Der var ingen forskel på brugernes 'vægge', det gjaldt om at få så mange 'venner' og 'likes' som muligt.

Jeg synes, det er en kedelig udvikling, men der er ikke noget at gøre ved det. Den erkendelse er jeg for længst kommet til, og for fem år siden tog jeg konsekvensen og holdt op med at blogge for i stedet at koncentrere mig om Facebook og Instagram. Efter to års pause begyndte jeg at savne fællesskabet i blogverdenen og genoplivede bloggen for at se, hvad der skete. Jeg har en lille, trofast skare, som kommenterer hos mig, og som jeg kommenterer hos, og det sætter jeg stor pris på, men jeg har også en tydelig fornemmelse af, at interessen er vigende og bloggens tid som noget, der samler, er forbi – præcis, som jeg havde det, da jeg tog beslutningen om at holde pause for fem år siden.

Er det tid til udelukkende at bruge Instagram og Facebook? Hvad synes du?

Temperaturen er helt forårsagtig i dag, og vi har haft 6 graders varme. Sneen i vores have er smeltet, men ikke på skovstierne, så man skal være utrolig forsigtig, hvis man går tur. Billederne er fra vores travetur til Dronningholm slotsruin ved Arresø. Et sagn fortæller, at slottet stammer fra 1205, hvor Valdemar Sejr gav det i morgengave til sin  dronning Dagmar. Men nyere forskning viser, at borgen muligvis blev opført allerede i 1100-tallet. Der har været mere end 1.000 borge i Danmark. Borgene beskyttede mod røveri og fjendtlige angreb og tjente også som bolig og base for skatteopkrævning.