torsdag, juni 23, 2005

Hyldest til hylden

Don Quijote havde sit hyr med at få en vejrmølle ned med nakken. Jeg har problemet med min hyldebusk. Hvert år trænger jeg den tilbage med sav og saks, og næste år har den tilbageerobret det tabte land og står og banker på køkkenruden:

Hylden uden for køkkenvinduet

Men lige nu tilgiver jeg den, for det er nu, den står og lyser op med kridhvide blomster døgnet rundt - når jeg står op, og når jeg ikke kan sove for varmen og vandrer hvileløst rundt om natten.

Engang fik jeg friterede hyldeblomster som tilbehør til en ret. Det smagte himmelsk, og jeg lovede mig selv, at jeg ville prøve at lave det en dag. Det er snart mange år siden, og dagen er stadig ikke dukket op, men i år skal det være!

Nogen, der kender opskriften?

Havevalmuerne

Og nu jeg havde fat i kameraet: Man kan ikke konkurrere med Liselottes blomsterbilleder, men jeg fik alligevel lyst til at forevige mine egne valmuer, inden de blev mejet ned af den traditionsrige og altødelæggende sankthansaftensregn. Og så kom den slet ikke!

Hvordan kan det undgå at blive en forrygende sommer?