tirsdag, november 04, 2008

Pas på pengene!

Prøv en kontant måned! Bliv forelsket i dine penge igen:

1. Hæv hele dit rådighedsbeløb, når din løn kommer ind. Gem dit dankort eller lad din veninde passe på det en måneds tid.

2. Læg med det samme mærke til dine reaktioner, når du hæver pengene ved bankskranken. For FILAN det er mange penge! Buler min taske ud, kommer jeg levende hjem? Hvad tænker du?

3. Når du er kommet hjem, skal du overveje, hvor du vil opbevare det store bundt penge. Samme sted, i flere konvolutter eller hvordan? Mærk hvordan du går op i at beskytte dem og fordele dem.

4. Hver gang du skal ud af døren, bliver du nødt til at overveje, hvor mange penge du skal have med dig, hvad det er ok at bruge penge på og hvad det ikke er. Skriv ned hvad du oplever ved kun at bruge kontante penge.

5. Hvis det er godt for dig kun at have kontanter, så overvej det som en midlertidig mulighed, eller tag en kontant måned en gang om året ligesom andre tager hvid måned og holder sig fra alkohol.


Mette-Marie Davidsen: PengekurenTeksten er en øvelse fra bogen Pengekuren - sådan får du penge nok resten af livet. Den er skrevet af Mette-Marie Davidsen, som er tidligere ekstern lektor på Handelshøjskolen i Århus. Nu ved jeg ikke lige, hvorfor der skal skrives specielt til kvinder om penge, bortset fra, at 'forfatteren vil gerne have kvinder til at blive bedre til at tage hånd om deres økonomi'. Undskyld, men hvad med mændene? Det gælder vel også for dem, at 'Efter flere års økonomisk optur er det finansielle barometer slået om', eller hvad?

Nå, bogen er lige udkommet i dag, og den ser underholdende ud. Nu har jeg bladret den igennem, og jeg glæder mig til at læse resten.

For resten ejer jeg ikke et dankort :-)