mandag, november 01, 2010

Thyra Frank og plejehjemmet Lotte

Viol
Denne viol blomstrer i min have, selv om det er den 1. november. Den må da have taget fejl af månederne.

Thyra Frank, der leder plejehjemmet Lotte, er et menneske, jeg ser op til. Hun er en enestående inspiration, og nu er der kommet en bog om hende skrevet af journalist og forfatter Jette Meier Carlsen.

Hvis jeg skulle blive gammel og ikke være i stand til at klare mig selv, vil jeg på plejehjemmet Lotte. Der er hjertevarme, og hver dag er en fest. Man klæder om til middagen, hvor der er pyntet med lys, fine servietter og blomster - der bliver danset, sunget og holdt ferier både her og i udlandet. Beboerne får deres livretter og må selv bestemme, hvornår de vil stå op - sovemedicin er ikke nødvendigt. Samtidig ser det ud til at være en drømmearbejdsplads, for personalet er stort set aldrig syge. Lige som jeg var betaget af livstykket Ellen Bentzen, er Thyra Frank gjort af et ganske særligt stof.

Bogen 'Thyra Frank - Livsglæde og Stjernestunder' udkommer i dag.