onsdag, maj 04, 2011

Min yndlingskage


Har I set sådan en før? Jeg havde ikke før i søndags, hvor min veninde viste mig, hvordan hun hakker mandler - *wroom wroom* og så er de klar. Det er en en minihakker, der kan findele alt. 15 sekunder svarer til 288 knivhak. Sådan en skal jeg have fat i!

Forleden dag lavede Monsieur den lækreste mandel-dadel-appelsinkage! Det er noget så sjældent som en sund kage, og efter min mening smager den himmelsk! Vi har brugt den som dessert til gæster med is til.

400 g dadler
200 g mandler
5-6 spsk ekstra jomfrurapsolie
Fintrevet skal og saft af en økologisk appelsin
1 tsk vaniljepulver
2 tsk stødt kanel
En lille knivspids havsalt
En lille smule sort peber
6 mellemstore økologiske æg

Kør dadler, mandler, olie, appelsinsaft og –skal, vanilje, kanel, salt og peber på en food processor i et par minutter, indtil du har en jævn masse, der minder om marcipan i konsistensen. Tilsæt æggene et efter et, mens foodprocessoren stadig kører. Kom dejlen i en smurt bradepande, tærteform eller lignende og bag kagen i 40-45 minutter i en 160 grader varm ovn.

Opskriften er fra Umahros 'Køkkenrevolution på høje hæle'.