mandag, august 03, 2009

Hokus pokus?

Da emnet for nylig var 'At forbedre sin livskvalitet', kom der mange spændende indlæg, der fortalte mig, at vi er mange, der gør os tanker om dette og beslægtede emner, og vi er naturligvis ikke enige om alt.

En af dem, der kommenterede indlægget, sagde, at hun ikke er determinist, og at hun i høj grad tror, at vi mennesker kan skabe vores eget liv. Numerologi, astrologi, kiromantik og krystalkugler vil hun overlade til afdelingen for spøg og skæmt, men – som hun sagde – så vil hun ikke undervurdere betydningen disse ting kan have for nogle mennesker, hvis man har brug for trøst i en svær situation, og hvis man føler sig trøstet af lidt hokus pokus, men det er ikke virkeligt for hende.

Af de fire områder, som kommentatoren nævner, kender jeg mest til astrologi. Jeg har i mange år interesseret mig for dette fascinerende emne og har læst mange bøger om astrologi og gået til tydning og korrektion hos en af Danmarks kendte astrologer. Hertil kommer, at min far har beskæftiget sig med astrologi i næsten 40 år, og han er i sin høje alder begyndt at skrive artikler til astrologiske tidsskrifter. Det betyder, at hvis der er ting inden for dette spændende og komplekse emne, hvor jeg har brug for en forklaring, kan jeg altid få det af ham.

Jeg synes det er tankevækkende, at alle de store astronomer og matematikere i historiens løb også var astrologer. Det gælder folk som fx Johannes Kepler og Isaac Newton. Astronomen Halley (ham, kometen er opkaldt efter) kritiserede engang Newton for hans interesse for astrologi og fik svaret: 'Sir, jeg har studeret emnet, og det har De ikke!'. Og jeg tror, at det netop er grunden til, at mange er skeptiske over for astrologi. De har har ikke sat sig ordentligt ind i emnet.

Hvad mener du om astrologi?