mandag, september 26, 2011

At overleve med en alkoholiker

Jeg er ved at læse Ilse Wilmots bog, ’At overleve med en alkoholiker - Mit liv med Jacob Haugaard’. Det er barsk læsning, men det er også et emne, man bør vide noget om. Vi har vel alle i vores omgangskreds alkoholisme inde på livet, jeg har i hvert fald, og det er forfærdelig skræmmende.

Ilse Wolmot skriver, at hendes håb er, at bogen kan hjælpe andre, så alkoholikeren hurtigere begynder at tage vare på sig selv. Bogen er let læst og også gribende med sin historie om den store kærlighed, der viste sig at give så mange problemer, om smerte, angst og fortvivlelse – og også om gode dage og varme oplevelser. At ægteskabet overlevede er svært at fatte med alt det, hun var igennem, men Jacob Haugaard har nu i mange år været ædru alkoholiker.

Ilse Wilmot er familieterapeut, og hun giver sine bud på alle de mange spørgsmål, der dukker op: Skal man gå eller blive? Hvad med børnene? Hvor meget skal man finde sig i? Hvem har ansvar for hvad? Og hvad stiller man op med sin selvmedlidenhed og sine evige bekymringer?

Jeg har læst flere bøger om emnet, og jeg kan ikke sige, at denne gør det største indtryk. Jeg kunne have ønsket mig, at Ilse Wilmot havde haft en journalist til at skrive sin historie, så den var skarpere skåret. Sproget er ujævnt, og det er synd for læseoplevelsen. Men man kan ikke tage kendisfaktoren fra den. Vi er vel alle nysgerrige efter, hvordan en kendt og elsket kunstner har klaret at komme op til overfladen igen. Det spørgsmål får vi svar på her.