mandag, oktober 06, 2008

Hele livet på 30 m²

I søndagens avis faldt mit blik på en tankevækkende artikel ’Hele livet på 30 m²’.

Den handler om at skulle vælge ud af sine ejendele, fordi man flytter på plejehjem og kun har ganske lidt plads. Fire plejehjemsbeboere fortæller gribende om at beslutte sig for, hvad der skal med, og hvad der skal ud. Én kommer fra en stor lejlighed med store møbler, og hun solgte eller forærede alt væk. Der er billeder af alle fire bittesmå lejligheder.

Og så er det, jeg tænker, hvad pokker jeg selv ville vælge at tage med. Hvad er det, der virkelig betyder noget? Jeg har nogle smukke afrikanske figurer, der skulle med, et spisebord med klapper, der bruges til alt, mit musikanlæg, mine cd’er, min computer og mit tv – og mine planter og fotografier. Jeg har også en dejlig rispapirlampe, som jeg hver dag nyder at kigge på. Mine elskede bøger … Ak ja, der er nok ikke plads til 1/3 af det, jeg har … Man kan jo i sit stille sind bare håbe på, at man aldrig får brug for et plejehjem.

Hvad er det kæreste, du ejer?