onsdag, februar 09, 2011

Besøg fra Rumænien

Det var et indlæg hos Regitze, der fik mig til at tænke tilbage på slutningen af 70’erne. Jeg og min kæreste fik besøg af en rumænsk ingeniør, der var radioamatør. Men at besøge Danmark dengang var et næsten uoverstigeligt projekt for en rumæner – for han kunne ikke bare rejse med sin kone, men måtte lade hende blive hjemme som sikkerhed for, at han ikke hoppede af i det forjættede land Danmark.

Stor var vores overraskelse, da han kom med en hel kuffert fuld af hjemmebroderede duge, hans kone havde lavet som en gave til os. Hvordan skulle man dog takke for års arbejde og for noget, som i vores øjne var håbløst gammeldags? Jeg håber, vi fik takket pænt – i hvert fald havde vi to gode uger sammen med vores rumænske ven og var rundt at se Danmark med ham. Det gjorde et dybt indtryk på mig, at han aldrig ville tale med os på gaden, men lod som om, vi var luft. Han var bange for, at vi blev aflyttet ...