mandag, februar 07, 2011

Glæden ved fugle - og træer

Fru Spætte
Nu er dagen tiltaget med to timer, og jeg synes tydeligt, jeg kan mærke det på energiniveauet. Jeg får simpelthen et større overskud, når dagene er længere. Der er liv og glade dage på foderpladsen, og ud over to spætter kommer her mange dompapper, blåmejser, sortmejser og musvitter. Siden vi købte huset for 18 år siden, er jeg blevet bidt af at følge med i fuglenes liv. Det var min onkel Sven, der gav mig glæden ved fugle – han kunne kende alle fuglestemmer og fortælle, hvad vi hørte. Han lever desværre ikke mere, men ved hans begravelse for nogle få år siden, var der en lille fugl, der forvildede sig ind i kirken og fløj rundt oppe under loftet. Præsten fik hurtigt flettet ind i talen, at denne lille fugl måtte være sendt af Sven som et tegn på, at han var der.

Og her kommer lidt billeder af samme træ på forskellige årstider: