mandag, november 28, 2011

Ham ville jeg gerne have mødt ...


Jeg er ret bidt af slægtshistorie – ikke bare min egen, men det at vide noget om hvordan det har været at leve tidligere. Min farfars forældre var begge fra Skåne. Min oldefar Per Jönsson var født i 1848 og kom som skræddersvend til København i 1868, hvor han fik nok at bestille med at sy uniformer til politi og postvæsen. Hans første kone døde i barselsseng, men i 1882 giftede han sig igen – med sin tidligere kones kusine – og de fik fire børn. Min far og hans bror havde i deres barndom frakker, matrostøj og matroskasketter, som oldefar havde syet, og på kasketterne stod der 'Gefion'. I 1939 blev oldefar meget svag og blev flyttet til De gamles By. Men det kom kun til at vare kort tid. Man lagde ham i seng, og det slog ham ihjel. Han havde aldrig været sengeliggende om dagen, han havde heller aldrig været hos tandlægen og næppe heller hos en læge.