mandag, oktober 01, 2007

Musik skal der til

Hvad betyder musik for dig? For mig betyder den en hel del.

Min far, der lige er fyldt 85, er stadig 'udøvende fritidsmusiker'. Han har i mange år underholdt på plejehjem og til familiefester med sit klaverspil. Da jeg var barn, var der musik hele tiden i vores hus. Enten spillede min far på klaveret selv, eller han satte en plade eller et bånd på. Jeg er vokset op med både klassisk musik, viser og populærmusik. Jeg er faldet i søvn til Smetana, Lulu Ziegler, Louis Armstrong eller til Fynsk Forår af Carl Nielsen. Da jeg var tolv år, syntes min far, at han ville give mig ordentlig musikalsk opdragelse og overtalte mig til at gå til guitarundervisning i to sæsoner, men uden større succes. Jeg gik på hold med min klassekammerat Jørgen Olsen (senere halvdelen af Brødrene Olsen), og han overhalede indenom uden nogen sinde at øve sig - og så gad jeg 'lissom' ikke mere. Det er jeg ked af i dag - for jeg ville gerne kunne spille et instrument.

Jeg kender mange dygtige amatører. For eksempel har jeg en kollega, der tager ud og spiller og synger med sin trio, og det må være en stor glæde at spille hver dag, som hun gør. Hun optrådte i øvrigt til min fars fødselsdagsselskab i lørdags som en overraskelse, han blev utrolig glad for. Det tætteste, jeg selv har været på at være udøvende, er desværre kun at have vendt plader for alle radiokendisserne på den anden side af glasruden.

Efter at vi flyttede på landet, er jeg faktisk holdt op med at spille så meget musik. Jeg har opdaget, hvor meget jeg også nyder stilheden, lyden af træer i blæsevejr og lyden af alle fuglene på foderpladsen lige uden for køkkenvinduet.

Men vi har stadig en omfattende cd-samling, som jeg ikke ville undvære, og som jeg tyer til i ny og næ, når jeg trænger til en musikalsk indsprøjtning. Lige nu er det Bryan Ferry, Mozart, Jan Johansson og Bo Kaspers Orkester, der bliver spillet mest.

Hvordan er din musikhistorie?