fredag, november 09, 2007

Kunsten at se

De fleste mennesker er udstyret med et sæt øjne, men det er ikke alle, der er lige gode til at bruge dem. Jeg har haft den store glæde at møde Johannes Møllehave adskillige gange i embeds medfør, og han har for resten også viet mig. Han kan noget med at SE folk, som jeg aldrig har oplevet i samme grad hos nogen anden. Han er intenst til stede i nuet, og man føler, at man er en vigtig person i dette øjeblik.

Seeren fra AndalusienSeeren fra Andalusien af Lars Muhl handler på sin vis også om at være til stede og lytte efter sit eget indre. Lars Muhl fortæller med udgangspunkt i en togrejse til Andalusien om sine to enestående møder med en mystiker, en seer, der lærer ham noget om sig selv og sin rolle i verden ved at give ham nogle visionære oplevelser, der får én til at tabe pusten, og Seerens uddybende forklaringer er mindst lige så spændende.
Seeren fra Andalusien er fra 2002, og jeg nævner den nu, fordi jeg lige har læst, at Seeren er død for nogle uger siden. Det berørte mig, fordi jeg havde en fornemmelse af at have kendt ham efter at have læst bogen - en af de få, jeg ikke kunne lægge fra mig, før jeg havde læst den til ende. Jeg anbefaler den varmt til søgende sjæle - ja, til alle, der tør!