søndag, december 02, 2007

Kontrasternes aften

Økologiske restauranter hænger ikke på træerne, men der ligger en på Frederiksberg. Her var vi inviteret til fødselsdag i går, og vi havde en sund aften med lækker, giftfri mad og drikke.

Samtaleemnerne var derimod ikke helt giftfrie - oplevelser i fortid og nutid, venskaber og arbejde. Vi var blandt andet en tur omkring min arbejdsplads i 70'erne, hvor meget var anderledes end nu på godt og ondt. Man kan roligt tale om en anden kultur - mange drak umådeholdent, nogle mødte op om morgenen med en pose med klirrende flasker, og først efter et par elefantøller var de arbejdsdygtige. Jeg deltog ikke selv i festlighederne, men jeg kommer ikke udenom, at selv om der var mange triste skæbner - en del overlevede ikke de glade 70'ere - var det også en hyggelig tid med plads til originaler, som man lod være i fred, fordi de kunne noget, andre ikke kunne. Jeg mindes radioprogrammer, der først kunne blive til efter klokken 22, når de medvirkende havde varmet op på værtshuset ved siden af i adskillige timer. Først omkring 1990 fik piben en anden lyd. Det var ikke længere velset at drikke i arbejdstiden, og de hvide elefanter forsvandt sammen med elefantøllerne.

Mens jeg delte ud af mine memoirer i går, drak vi 800 år gammelt kildevand. Det blev der ærlig talt ikke drukket meget af dengang i 70'erne.

Restauranten hedder for resten Chill Out, hvis du skulle få lyst til at prøve. Den ligger lige bag ved Frederiksberg Centret.