lørdag, december 22, 2007

Mig og julemanden

Da jeg var omkring fire år, boede vi i en lejlighed på Kongevejen i Virum. Jeg husker ikke så meget fra den tid, mest glimt, eller hvis jeg kigger på billeder fra dengang, kommer enkelte minder væltende - og mest i form af følelser. Fx følelsen af forladthed, da min forældre gik på besøg og troede, at jeg sov. Følelsen af de voksnes tristhed, da min farfar døde, og den pinlige følelse, da jeg væltede med en cykel, fordi jeg troede, jeg kunne cykle som alle de andre børn, men aldrig havde prøvet før.

En juleaftensdag, mens min mor gik og lavde julemaden, blev min far sendt ned i kælderrummet for at hente et glas ribsgelé til aftensmaden. Han var vel væk et kvarter, og netop mens han var væk, ringede julemanden på døren. Han havde et stort hvidt skæg og en sæk med gaver over skulderen - og han var i det fineste julemandstøj. Han spurgte mig, om jeg havde været en artig lille pige, og det mente jeg jo nok, at jeg havde, og så fik jeg en gave - jeg kan ikke huske hvad.

Lidt efter at julemanden var gået igen, kom min far op fra kælderen med geleen, og det var da frygteligt uheldigt, at han gik glip af besøget af selveste julemanden ...

Har du en julehistorie fra din barndom?