tirsdag, juni 24, 2008

Skæve eksistenser

Her - som i alle andre byer - har vi en håndfuld særlinge. Jeg ser ofte to kvinder, der går rundt i frakke med en stor hætte oppe om ørerne både sommer og vinter. De ønsker tydeligvis ikke at blive set, men opnår det stik modsatte. Den ene har store bylder i ansigtet, og det forklarer måske trangen til at gemme sig. Den anden er psykisk syg, tror jeg.

Engang var der også sort mand, der altid var meget beruset og ravede rundt tidligt og sent og råbte ad folk, men ikke gjorde nogen skade. Jeg har læst, at han nu er død.

I årevis mødte jeg en høj, tynd kvinde, der absolut ikke gjorde noget for at være usynlig, men tværtimod var klædt i de mest opsigtsvækkende gevandter. Hun vandrede rundt i gaderne hver eneste dag, men nu har jeg ikke set hende i nogle måneder. Måske er hun flyttet - eller død.

Særlinge har eksisteret til alle tider, men jeg har en fornemmelse af, at der er flere psykisk syge, der må klare sig selv.

Vor tids hekse?