Her i marts er det 40 år siden, Ikea åbnede sit første varehus i Danmark. Det skriver Frederiksborg Amts Avis i en underholdende artikel i dag. Danskerne har købt selv, slæbt selv og samlet selv - og spist köttbullar i bistroen.
Ikea kan det samme som Hennes & Mauritz, de sælger varer, hvor de fleste mennesker kan være med, og hvor vi kan lege og eksperimentere med vores identitet. Ikea sælger ikke bare møbler - de sælger livsstil! Og det i en grad, så det nyeste katalog er trykt i 200 millioner eksemplarer. De rammer vores evige ønske om at kreere, lave om og skifte ud.
Tidligere skulle man helst have et Ikea-frit hjem, hvis var noget ved musikken, men nu er det o.k. at have både dyre møbler og Ikea-møbler. Når man går i Ikea, får man en udflugt og en oplevelse med i købet, og endelig har Ikea været dygtige til at sælge 'ødegårds-ro', der kan smitte af på et hektisk familieliv.
Jeg må indrømme, at jeg altid har været begejstret for Ikea, og hos os har vi både deres Billy-reoler og stigereoler. Har du også ting fra Ikea?
lørdag, marts 07, 2009
Tillykke med de 40
Abonner på: