torsdag, maj 28, 2009

Doktor Lazarus

Automatskrift spejlvendt
Der er sikkert mange, der har hørt om mediet fru Melloni og en revyvise, hvor omkvædet er 'Det var mig og Melloni og Lazarus'.

Fru Melloni var et medium og påstod, at hun var i kontakt med ånden Lazarus - inkarnationen af en doktor Lazarus, der døde i Egypten for 4.000 år siden. Men i 1950 blev fru Melloni afsløret i en direkte radioudsendelse.

Min far læste til student i 1943-45, og hans lærer i fysik og kemi var den kendte rumfartsekspert Asger Lundbak, der var meget interesseret i parapsykologi. Derfor arrangerede han et besøg hos fru Melloni og hendes mand.

Under besøget begyndte fru Melloni flere gange nærmest i trance at skrive spejlskrift på et papirark, der var lagt frem. Hendes mand læste op, mens fru Melloni foregav ikke at vide, hvad hun havde skrevet. Man kunne stille spørgsmål til doktor Lazarus, og svarene kom straks. Min far har gemt et par af disse historiske meddelelser fra doktor Lazarus, og billedet viser en af dem.

'Nu vil jeg sige Farvel til jer, jeg hører I skal af Sted. Jeg håber, I har
fået (ulæseligt ord) ud af det.
Hilsen Dr. Lazarus'.

Under afsløringen viste det sig, at fru Melloni havde spillet på en citar med foden, for uden at ægteparret vidste det, var det hele blevet filmet.

Det hører med til historien, at fru Melloni, der var født i 1898, faktisk havde været et respekteret medium og var kendt i udlandet. Hendes evner som medium begyndte, da hun var 12 år, og professor, dr.phil. Christian Winther udgav sine undersøgelser af telekinese og fandt fru Melloni særlig egnet. Der skete så det, at hendes medfødte evner som medium forsvandt mere eller mindre i årenes løb, og derfor greb de desværre til fusk.

Tror du på mediumistiske evner?