tirsdag, april 22, 2008

Jeg er rasende

Da jeg kom hjem i dag og løb en tur ned til fårene, havde de ikke én eneste dråbe vand i deres to vandtrug. På de fredede arealer ved de syv høje i Melby går der mindst 50 får og lam, som tydeligvis ikke have fået vand et stykke tid, for de havde samlet sig ved vandtrugene. På hegnet står der, hvem der har opsyn med fårene og et telefonnummer, og jeg ringede straks, da jeg kom hjem for at fortælle, at dyrene ingen vand havde – men jeg havde dårlig fået sagt beskeden, før røret blev smidt på. Nu er jeg netop kommet hjem efter en frisk cykeltur ud over markerne med 10 liter vand i den eneste dunk, jeg har – og det forslog jo ikke meget til 50 dyr, der stod på nakken af mig. Jeg fik den idé, at jeg ville alliere mig med den nærmeste bondemand (en kvinde), der selv har et hestestutteri og derfor en vogn med vandtank, som de tager ud med til deres egne dyr. Men kvinden var midt i at holde sin datters 18-års fødselsdag, så jeg fik mest gavn af hende som sparringspartner, og vi blev enige om, at jeg skulle ringe til menighedsrådet, som har ansvaret for jorderne, som kirken ejer. Nu har jeg så talt med menighedsrådsformanden, som lovede mig at tage kontakt til den mand, som har opsynet med fårene. Og jeg ved, at jeg igen om nogle timer cykler hen til fårene med 10 liter vand.

Og nu ved I også, hvad jeg laver i morgen, hvis fårene ikke har fået vand.

Opdatering: Da jeg besøgte fårene igen i går aftes, havde de fået vand. Så det hjalp altså at sætte himmel og jord i bevægelse. Hvis jeg igen ser, at dyrene ikke har vand, anmelder jeg det straks til politiet. Og jeg har netop skrevet til Frederiksværk Ugeblad om hele oplevelsen.