lørdag, juli 05, 2008

Et tvivlsomt bekendtskab?

Rosamunde Pilcher: Vejen hjemPå loppemarkedet i formiddags faldt jeg blandt andet over Vejen hjem af Rosamunde Pilcher, som jeg erhvervede for fem kroner. Da jeg så kom hjem, havde Monsieur været på indkøb i byen og havde ladet sig friste af Underholdningskanonen – bogen om de bøger man ikke må omtale i et pænt selskab – og her er Rosamunde Pilcher behørigt repræsenteret med ’Konkyliesamleren’. Den har man jo hørt om før, men hvad jeg ikke vidste, var at fru Pilcher var 63 år, da hun slog igennem med romanen, og da den var blevet en succes, kom det frem, at hun allerede i 1950’erne havde skrevet noveller og føljetoner til britiske ugeblade under navnet Jane Fraser. Har man hørt så galt!

Nå, det er nu ikke, fordi det skræmmer mig, heller ikke at Vejen hjem er på 773 sider. Spørgsmålet er, om den er hele turen værd. Er der nogen, der har læst den? Er den god?