tirsdag, juli 29, 2008

Uanmeldt besøg

I min barndom havde mine forældre ofte gæster på hverdagsaftener. Der kom for eksempel fire af min fars venner klokken 8, og min mor stod så og lavede lækkert smørrebrød til dem, efter at hun have bespist os alle med aftensmad og derefter vasket op. Herrerne fik lækkerierne bragt ind til en mandfolke-hyggeaften og holdt ud til omkring midnat. Men vækkeuret ringede jo klokken 6 næste morgen, og to børn skulle op og i skole og børnehave, og min far skulle med bussen klokken 7.

Enten er jeg gjort af et andet stof, for det holder jeg kun til i weekenderne, eller også tog folk lettere på tingene dengang. Jeg bilder mig jo ind, at der stilles større krav til os på arbejdsmarkedet i dag. Men som jeg oplevede det, gik det meste som en leg dengang - med at sidde og sy børnetøj og høre radio, læse en bog og se lidt tv.

Jeg synes, vi lever et mere hektisk og stresset liv, desværre, med færre spontane hyggeaftener, end mine forældre havde – hvor det jævnligt bare ringede på døren og familien stod udenfor.